Кошик
0.00 
Інтерв`ю зі засновницею бренду Vapa Eco

Інтерв`ю з Vapa Eco: історія створення бренду натуральної косметики

— Привіт, Марія! Розкажи, будь ласка, про себе і як ти почала займатись виготовленням натуральної косметики.

Привіт! Мені 27 років. І вже майже 4 роки назад з’явився мій бренд косметики “Vapa”.

Марія Vapa Eco

Все почалось з того, що Міша (мій бойфренд, друга половинка та надійна підтримка) подарував мені твердий шампунь іншого виробника. Я спробувала, мені дуже сподобався такий формат, але я зрозуміла, що цей продукт мені не зовсім підходить.

Він занадто сильно промивав, підсушував і якість волосся після нього мене не зовсім задовольнила. Я почала вивчати склад, альтернативи, зрозуміла, що є більш якісні компоненти і я можу зробити краще.

— А як ти прийшла до створення власного бренду?

В шампуні, який я спробувала основним компонентом був SLS. Як ми знаєм, це найбільш жорсткий ПАВ, який має найбільший потенціал подразнення. Він використовується як дуже класний промиваючий засіб, але він може пересушити волосся по довжині, подразнювати і пересушувати шкіру.

Але зараз хочеться, щоб шампунь не лише промив волосся, але робив його більш м’яким, блискучим, живим, щоб шкіра залишалася в хорошому стані. І всі ці аспекти в своїх продуктах зараз я враховую.

Саме бажання зробити хороший продукт і підштовхнуло мене до створення мого бренду.

Від самого початку я планувала зробити його екологічним, з біорозкладних компонентів, також зробити упаковку придатною до переробки, або зовсім без неї.

— Ядро твого асортименту — тверді шампунІ. Чим вони так особливі, окрім того, що з них все починалось?

Саме завдяки ним, я там, де я є. Мені дійсно подобається цей формат. Ми користуємось уже три-чотири роки твердими шампунями і не купували промислові. Нас повністю задовольняє і ефект, і форм-фактор, все дуже круто.

Мені подобається, що його легко взяти в подорож. І це не обов’язково кудись за кордон, а просто до бабулі на дачу або до подруги на піжамну вечірку, а можна його просто в кишеню покласти і взяти з собою. Це дуже круто.

Твердий шампунь Vapa Eco

Особливим плюсом є те, що твердий шампунь не потребує пакування, ні пластикового, ні скляного. Це лише картонна коробочка, яку легко здати на переробку. Пакування шампуню таке ж екологічне, як і сам продукт.

— Яке твоє бачення й розуміння саме “натуральної косметики”?

Для мене, натуральна косметика — це засоби, які створені з продуктів натурального походження. Це можуть бути як рослинні компоненти, так і компоненти тваринного походження.

Навчання виготовленню косметики

Від самого початку в моїх продуктів не було компонентів тваринного походження, не враховуючи бджолиного воску. Проте, ще раз передивившись які зараз є компоненти на ринку рослинного походження, а також створені біоінженерами, я зрозуміла, що необхідність використання продуктів тваринного походження відпадає.

Також для мене було дуже важливим, щоб компоненти не тестували на тваринах, оскільки я вважаю це дуже недоцільним. Приклавши трошки більше зусиль та знань, можна зробити хороший продукт з альтернативних компонентів, без насильства. Зараз є інші методи тестування, наприклад, “в пробірці” або на добровольцях. Тому, коли я обираю компоненти, то враховую ці аспекти.

Компоненти для косметики

В своїх продуктах я зробила акцент більш на рослинність та етичність продукту. Тобто, моя косметика не має продуктів тваринного походження. Деякі компоненти замінюю на синтетичні. Але вони мають відповідати моїм критеріям:

  • не шкодити людям та навколишньому середовищу;
  • бути біорозкладними, супер делікатними та ніжними.

— Ти навчалась виготовленню косметики повністю самостійно чи був наставник, гуру?

Вчилась виготовленню самостійно. Для цього використовувала вебінари, читала інформацію в блогах, на форумах, відео на YouTube, статті різного плану — черпала звідки могла.

Інколи (зі своєю тепер колегою) просила допомоги, проконсультувати мене з приводу мого складу крему. Але, ви розумієте, що не дуже майстри хочуть ділитись своїми знаннями. Я їх розумію, тому що набуваються вони довго і не просто, і от так легко віддати не дуже хочеться.

— Якщо зараз я захочу навчитись цьому, що мені потрібно зробити в першу чергу?

В першу чергу було б класно знайти якогось наставника, вчителя, який може вам дати спеціалізовані знання.

Щоб ви не “тикались, як сліпе кошеня”, а вже знали куди йти, але це в ідеалі.

Також можна пошукати курси або вебінари по косметиці. В Україні я знаю проводять, але мене не задовольняє рівень тих знать, які дають. Таке є у Великобританії. Шукати, і ще раз шукати. Можу поділитись такими як: Formula Botanica та The Institute of Personal Care Science.

— Твій бренд називається “VAPA ECO”. Якщо з “еко” зрозуміло, то з першим словом хочеться розібратись. Поясни, будь ласка.

Мило від Vapa Eco

Взагалі наш бренд називається “VAPA”. І слово взяте з техніки нанесення малюнку на тканину. Вапа — це резервуюча речовина, якою захищали тканину від фарбування. Наприклад, яйця захищають воском або парафіном перед тим, як окунати їх у фарбник.

Тканина, оброблена вапою, залишається первозданного кольору. Ми хотіли показати, що використовуючи косметику “VAPA”, ви залишаєте природу такою ж чистою, як вона і була, не забруднюючи її. Також, що косметика захищає від впливу навколишнього середовища і зберігає вашу природну красу.

Насправді слово “ECO” нам довелось додати, оскільки в Instagram акаунт “вапа” був зайнятий і ми не могли його використовувати. Але дуже рада, що така ситуація виникла, оскільки з першого погляду теперь зрозуміло, що відбувається на нашій сторінці.

— Марія, твоя сторінка в Instagram дуже стильна та приваблива. Відразу хочеться переглянути профіль детальніше. Як ти цього досягла? Хто займається візуальним контентом та створює цю красу?

Після закінчення університету я рік знаходилась в пошуку себе і в один день знайшла. Так народився проект VAPA. Я точно розуміла, що хочу відчути всі етапи розвитку моєї справи, жити нею.

натуральна косметика Vapa

Все починалось в орендованій квартирі, з мінімальними коштами, які ми відкладали з зарплати Міші (на той час лише він працював). Перші фото для інста були зроблені на телефон або дзеркальний фотоапарат та з реквізитом, який можна було знайти вдома або взяти з природи: светри, свічки, шишки, пір‘їнки, шляпки від жолудів і т.д. Однозначно можу сказати, що брак коштів активізує креативне мислення.

Коли в голові немає жодних ідей, я кажу собі: «просто почни!». Головне зрушити з місця і тебе вже несе потік творчості.

Окей, маєм бальзам для губ з ароматом кави та прянощів… хочу передати тепло та затишок… тепла гама, дерево (маю шматок текстурованого кахлю та зпил дерева)… кориця, імбир…розріжу імбир, щоб додати аромат та текстуру. За допомогою фото ми намагаємось передати аромат та настрій нашому глядачу через екран.

бальзам для губ

— Які базові принципи зі свого досвіду можеш порадити майстрам для створення гарних світлин?

Мінімальний набір для хороших фото:

  1. Денне освітлення. Це можуть бути перші промінчики ранкового сонця, яскраве денне світло або теплий та романтичний захід сонця. Так ви зможете змінювати кольорову гаму ваших фото.
  2. Фотоапарат або смартфон. Обожнюю використовувати для фотоапарату об‘єктив 50 мм — він красиво розмиває задній план, підходить для портретів ваших продуктів. Фото стають затишними і виглядають дуже професійно. На смартфон також можна зробити достойні фото, але інколи доведеться коригувати дисторсію в фоторедакторах. І не забуваємо перед кожним фото протирати камеру смартфона 😉, інакше отримаємо “нєчто в тумані”.
  3. Світловідбивач. Звичайний ватман з канцтоварів допоможе прибрати довгі тіні від предметів та зфокусувати увагу глядача на продукті.

Близько 2 років VAPA була лише моєю справою. Але коли почало з’являтись більше замовлень та прибуток, Міша, звільнився з роботи та почав працювати зі мною. Тепер всі фото на нашому сайті та деякі в Інста робить Міша.

— Ти використовуєш якісь принципи планування для ведення соцмереж?

З плануванням контенту від початку були проблеми). Завжди планую і хочу зробити більше, ніж то можливо. Або настає вигорання і пропадаю на місяць 🙈. Поступово виправляю цю ситуацію — ставлю реальні задачі, замість наполеонівських планів та делегую частину обов‘язків.

Упаковка продуктів Vapa

Нещодавно в нас з‘явилась помічниця Леся, яка займається упаковкою шампунів та кондиціонерів, а також поклейкою етикеток на іншу продукцію. Завдяки ній з‘явилось більше часу на створення нових косметичних продуктів, освіту та й просто відпочинок.

— Нещодавно у своєму Instagram ти повідомила, що закінчуєш з миловарінням. Розкажи, чому прийняла таке рішення?

Зазвичай історії брендів натуральної та крафтової косметики починаються з першого шматочка мила. Але не в мене). Моя історія починається з першого твердого шампуню, він одразу зайняв особливе місце в моєму серці.

твердий шампунь Vapa Eco

Чому я зацікавилась милом? Мені бракувало простору для творчості. В дизайні твердих шампунів не так багато варіантів та й роботи деяких мильних майстринь неймовірно надихали освоїти нову справу:

  • YouTube: Tree Marie Soapworks, Holly’s Soapmaking — Kapia Mera;
  • Instagram: roughcutsoapco, ojaibotanika, monimici, moodsoapworks, rawbatchsoap.

Мабуть найбільше емоцій викликало очікування поки спливе 24 години, щоб розрізати мило на шматочки та побачити малюнок всередині, вдихнути аромат та уявити, як через місяць можна буде ним скористатись 😅.

Фото першого мила Марії

Озираючись назад, можу без зайвої скромності сказати, що моє перше мило було прекрасне! З ніжною кремовою пінкою завдяки батеру каріте та дизайном, який зміг би вас ввести в оману видавши мило за полуничний десерт з вершками.

Фото першого мила Марії

Зараз є безліч зарубіжних та місцевих сайтів з калькуляторами для миловарів, де ви можете створити власний рецепт та втілити його в життя. А на Pinterest можна знайти безліч ідей для дизайну.

Нещодавно я прийняла важке, але на мою думку правильне рішення — більше не варити мило для продажу. Причин є декілька:

  1. Битовуха”. Мене завжди втомлювала необхідність відмивати після приготування купу посуду та лопаток від залишків масла, якщо це можна назвати залишками. Мило найбрудніший, як не дивно, в роботі продукт.
  2. Всі звикли, що мило — це дешево. Але ж, якщо його варити з якісних рослинних олій, додавати натуральні ефірні олії, рахувати час затрачений на весь творчий процес, оренду, фото, упаковку — ціна стрімко піднімається вгору. На жаль, мені не вдавалось продавати мило за його чесною ціною, тож прибуток з мила завжди виходив майже в нуль.
  3. Коли маленькі пляшечки та відерця олій почали замінятись великими відрами та каністрами, доводилось доплачувати кур’єру за доставку — згадувала попередній пункт 👆🏻.
  4. Так одразу склалось, що моїми топовими засобами були тверді шампуні. Вони викликали найбільше цікавості у мої клієнтів, а мило — додатковим продуктом. Тож після всіх «проти» рішення було прийняте.

натуральне мило Vapa Eco

Я радію, що колись спробувала миловаріння і тепер маю такий кльовий скіл. І перепрошую у всіх прихильників моїх мильних фантазій — впевнена ви знайдете для себе майстра-миловара, а я завжди можу порадити своїх колег.

— Які тенденції у виготовленні косметики ручної роботи ти спостерігаєш зараз в Україні?

Зараз я спостерігаю тенденцію на натуральність в плані не лише натуральних компонентів, але й кольорів, текстур. Я вже не бачу таких яскраво-рожевих, яскраво-зелених продуктів, гелів для душу або мила. Звісно є такі, але їх стає все менше. Більше все таки використовують якісь природні кольори.

Косметичні глини

Також косметика тепер стає не лише натуральною, але і веганською, вегетаріанською, без продуктів тваринного походження.

Також бачу тенденцію на фізіологічність, тобто це не лише про багато корисних компонентів, вже ставлення більш серйозне, тобто “а що ці компоненти роблять?”, з’являється науковий підхід до роботи.

— Що можеш порадити початківцям? З чого починати і на що звертати увагу?

Я вважаю, що найважливіше — це установка в голові, що ми створюємо продукт для інших людей

І ми маємо відповідати за його безпечність та інформувати клієнтів про те, як правильно ним користуватись, щоб не нашкодити собі.

Тобто потрібно починати з самоосвіти. В нашій справі потрібно знати про властивості шкіри і косметичних компонентів, протипоказання і т.д. Тобто самоосвіта — це дуже важливо, вона ніколи не припиняється.

Фото Vapa Eco

Все, що стосується асортименту, налагодження якихось робочих процесів, я раджу себе не критикувати дуже сильно, не применшувати свої досягнення, тому що всі з чогось починали. І якщо ви варите мило на кухні, тут нічого такого немає, я теж варила мило на кухні. Просто треба дотримуватись певних правил гігієни і техніки безпеки.

Раджу не робити одразу великий асортимент своїх продуктів. Тому що вам буде фінансово складно купувати компоненти одразу, наприклад, для ста різних позицій. Це буде дуже дорого для вас. А на старті, зазвичай, ні в кого немає дуже багато грошей. Краще зробити ставку на десяти засобах, але вони у вас завжди в наявності, вони у вас якісні, ви довели їх рецептуру до ідеалу на даному етапі. Звичайно, можна рости та завжди ставати краще.

Аюрведичний скраб і маска Vapa Eco

Щодо того, як виставляти ціну на продукти, тут потрібно дивитись на конкурентів. І конкуренти — це не якийсь великий магазин, де вже сто співробітників і власне виробництво. Потрібно реально оцінювати на якому етапі ви знаходитесь, що ви можете запропонувати клієнтам.

Ви можете бути дуже затишним сімейним магазинчиком, особливу увагу приділяти спілкуванню з клієнтами, робити індивідуальні замовлення. Ви можете підвищувати ціну за рахунок ось такого уважного, особливого ставлення до клієнтів.

На старті раджу не дуже знижувати ціну, якщо ви плануєте своє хобі перетворити в постійну роботу.

Якщо ви будете активно працювати, ви досить швидко вийдете на певний рівень, і тоді ви не зможете просто взяти і підвищити ціну на продукт в 5 разів. Тому що ваша цільова аудиторія складалась на базі тих цін, які у вас були на старті. І якщо ви підвищили ціну в 5 разів, ви зрозумієте, що вам потрібно шукати зовсім іншу цільову аудиторію.

На старті потрібно одразу для себе визначити для кого і що ви створюєте.

— Більшість майстринь залишаються у просторі соцмереж, а ти вже маєш свій сайт? Це стратегічний крок на майбутнє?

Все що я роблю, я роблю через призму своїх відчуттів. І мені дуже зручно замовляти продукти саме через сайт, коли мені не треба перепитувати, а що у вас є, чого немає, а для чого це. Тому що соцмережі — це більше про картинки, а не якусь інформаційність.

Продукція Vapa Eco

Вважаю, що оскільки зараз косметика — це моя основна справа, то і ставлення до неї має бути теж відповідним. Якщо у мене є постійний асортимент, логічним було зробити для цього сайт, а не просто табличку в Excel. Я не применшую тих, хто робить табличку в Excel, але це просто не мій варіант, мені так не подобається.

— Коли у тебе власна справа, здається, неможливо чітко розділити її та звичайне життя. В тебе так? Чи відчуваєш дискомфорт від цього? Буває, що хочеш відпочити? Як справляєшся, коли нічого не хочеться робити?

Коли я починала свою справу, я дійсно думала 24/7 про свій бренд, його розвиток. Також не тільки про нього, а й про свої страхи. Перекручувала в голові по десять разів, що я маю зробити завтра, з ким зв’язатися, що купити, і здавалось, що я думаю постійно та в мене багато справ.

Мені дуже допомогло, коли я почала записувати всі свої “To Do” в блокнот. Коли ти записуєш, таке враження, що ти не забудеш, тобі не треба про це пам’ятати, воно вже є, воно записане, і думки звільняються.

Косметика від Вапа Еко

Також коли з’являються помічники, коли налагоджені робочі процеси, стає спокійніше. Ти вже знаєш куди ти рухаєшся, ти не переживаєш, що, а раптом все закінчиться. З’являється час на відпочинок, думки розслабляються.

Коли мені нічого не хочеться робити, тут я розділяю “лінь” і “вигорання”. Бо вигорання — це повна апатія, коли немає сил, немає думок, ти себе погано почуваєш, не хочеш нічого творити, нічого робити і думаєш: “А нащо воно взагалі тобі треба?”.

З таким станом краще всього не боротись, а просто його прийняти. Дати тілу та думкам відпочити, змінити обстановку, можливо кудись поїхати, не обов’язково далеко, хоч на дачу, хоч до друзів, просто розвіятись. І силою себе не змушувати щось робити. Бо, скоріш за все, нічого не вийде, просто треба відпочити.

фото мила від Vapa Eco

А другий стан — це лінь. От з лінню можна працювати. З лінню треба просто почати хоч щось робити. Хоч маленькими якимись кроками і потім весь цей творчий процес вас “засосе” і робота піде.

До речі, мені часто снились і зараз інколи сняться сни, що я не відповіла комусь в Директі або не відправила посилку, або перепутала, або просто щось не зробила. І я маю це зробити швидко, якісь там пости, відео.

Ще для того, щоб розібратись в своїй голові з цією проблемою, я 24/7 слухала брендмейкера Юлю Кушнір, у неї була лекція “Лінійне планування”. Ця лекція мені допомогла трошки розібратись в своєму робочому графіку, щоб на один день зробити одну велику задачу.

Тобто в один день — відправка замовлень, в другий приготування продукції, в третій день — контент, в четвертий — знову відправка продукції. І таким чином ти не розпорошуєш свою увагу на багато справ, ти зосереджений на одній і виконуєш її набагато швидше.

Догляд за волоссям

Виходить так, що до кінця робочого дня ти зробив всі справи і з чистою душею йдеш додому відпочивати, бо знаєш, що завтра ти так само встигнеш, в тебе завтра все заплановано нормально і все буде ок.

— Неможливо не запитати, як твоєї діяльності торкнувся COVID-19? Які виклики він поставив і що змінилось у твоїй справі?

Коли сказали про карантин, що всіх закривають, звичайно у нас була паніка, як і у всіх маленьких виробників. Та я думаю, що і великі запанікували, такого ще не було.

Ми спочатку не знали що робити, як це нас торкнеться. Ми лише нещодавно почали знімати майстерню, а тут карантин. Купу грошей виклали на облаштування цієї майстерні. Як ми її збережемо, як ми будемо працювати, чи не впадуть продажі?

Але перші тижні були досить хороші, у нас ще були запаси компонентів, у людей було бажання відпочити від роботи, витрати час на себе, купити щось класне, потішити себе. Але гроші закінчуються, настрій змінюється, а що ж далі? Треба все одно працювати.

Продукція від Vapa Eco

І в якийсь момент наші продажі впали, компоненти закінчились, ми стикнулись з найбільшою проблемою — це поставка базового компоненту для твердих шампунів, на яких в принципі тримається весь наш заробіток. Справлялись як могли, купували у посередників значно дорожче. Ціну не підвищувала сильно, тому що я розумію, не клієнти винні, що в нас немає компоненту.

Після цих ситуацій зрозуміли, що потрібно мати в запасі більше, ніж ми маємо, також робити замовлення завчасно. Не складати всі яйця в один кошик, мати запасні варіанти.

Наприклад, якщо шампуні ми не можемо робити, а що ми можемо робити, щоб продовжувати працювати? Зараз все налагодилось. Завдяки Ковіду я знайшла нового постачальника компоненту для шампуню і він дуже крутий, якість бомба.

— Якби ти могла повернутись у минуле, в самий початок, але із сьогоднішнім досвідом, які поради дала би сама собі?

Можна навіть нікуди не повертатись. Я б собі порадила бути більш рішучою та швидше діяти. Бо я дуже довго розкачуюсь і поки я роблю, поїзд пішов і я нічого не встигаю. Ніколи не встигаю зробити колекцію до Нового Року та зробити подарункові набори. Я навіть знаю коли цей Новий Рік, але кожного року я не встигаю.

Поради від Vapa

— Яким тобі бачиться майбутній розвиток “VAPA ECO”? (яке твоє бачення на рік, 5 років? На чому плануєш зосередитись найближчим часом)

В найближчий рік я хочу зробити цілісну колекцію засобів для обличчя, для сухої та нормальної, жирної шкіри. Зараз у мене є лише креми для обличчя, а комплексного догляду немає. Це найголовніше.

Потім планую розширювати лінійку догляду за волоссям. Будуть рідкі кондиціонери, маски для волосся, а також додатковий догляд у вигляді олійок або спреїв, бальзамів. Тут я ще не вирішила. Тобто далі буду розвивати напрямок догляду за волоссям.

Твердий шампунь Vapa Eco

Років через п’ять, я думаю в нас буде ще одне виробниче приміщення, в якому я хотіла би зібрати відповідальних людей, які будуть виконувати поточні замовлення, виготовляти продукцію та відправляти. А собі я хочу залишити найцікавіше. Це розробка нових засобів, технологій, ароматів, текстур. Планую працювати з Мішею над дизайном етикеток, над комунікацією зі спільнотою, займатись освітою.

Залиште свій відгук