Кошик
0.00 
Життя у стилі “Нуль відходів”: поради початківцям на шляху до Zero Waste Lifestyle

Життя у стилі “Нуль відходів”: поради початківцям на шляху до Zero Waste Lifestyle

Сьогодні з нами Олеся Вершигора і ми поговоримо про життя у стилі “Zero Waste”. Розглянемо його суть і отримаємо важливі поради, особливо корисні для початківців.

Олеся Вершигора — директорка напрямку "Sustainable consulting" в компанії Ozero
Олеся Вершигора — директорка напрямку “Sustainable consulting” в компанії Ozero (перша в Україні zero waste компанія). Енергоменеджер та Young SDG Innovator. Випускниця міжнародної програми Young SDG Innovators від Глобального договору ООН. Авторка гайду #мої100екозвичок

— Олесю, мабуть, кожен з нас чув такі вислови, як “Eco-friendly”, “Zero waste”. Зараз навіть є тренд додавати до всього “eco”. Уявімо, що ми нічого не чули про це. Можеш простими словами пояснити його суть?

— Zero Waste — це комплекс правил, які допомагають зменшувати кількість відходів у вашому житті. Це не про сортування. Це про стиль життя, який допомогає зменшувати кількість відходів вже на початкових етапах.

Zero Waste в перекладі означає “нуль відходів” і складається з 5 правил, так званих “Five R”:

  • refuse — відмовлятися від непотрібного;
  • reduce — скорочувати споживання;
  • reuse — використовувати повторно або ремонтувати речі;
  • recycle — сортувати і переробляти речі;
  • rot — компостувати органічні відходи.

— В чому цінність такого стилю життя з твоєї точки зору?

— Цінність у форматі “Eco-friendly” чи “Zero waste” в тому, що ми обираємо для себе найкращі речі, більш свідомо використовуємо ресурси, що є у нашому житті. В першу чергу, природні ресурси. Тут не про те, як щось купити, відсортувати і стати супергероєм, ні.

Справа в тому, як та які речі ви обираєте, щоб:

  • жити якісніше;
  • економити кошти;
  • жити щасливішим життям без речей, які нас обтяжують.

— Як зацікавити байдужу до цієї теми людину зменшувати кількість сміття та дбайливо ставитись до природи? Інколи навіть родичі і близькі не розуміють.

Якщо ви будете говорити про те, чому це важливо робити і не будете власними вчинками показувати приклад, це не спрацює, навіть, якщо довго щось пояснювати.

А якщо ви будете поетапно, поступово продовжувати це робити, навіть, якщо близькі і родичі будуть говорити, що це не має сенсу, ви своїм прикладом покажете протилежне.

Якщо ви:

  • купуєте у більш екологічному пакуванні;
  • обираєте більш безпечні засоби для догляду;
  • говорите про більш натуральні складові;
  • розповідаєте про їх різницю, про вплив на навколишнє середовище.

Тоді люди через певний період часу будуть прислухатися, придивлятися до того, що ви робите. Будуть робити мінімальні кроки.

Дуже важливо за ці кроки їх хвалити. Не критикувати, не звинувачувати, не розказувати насильницьки, що ти нічого не робиш, ми всі помремо і ти такий поганий. А тільки через пояснення і любов показувати, проявляти, що такий спосіб життя є доволі корисним.

Дім - нуль відходів

Якщо хочеться показати альтернативу і долучити до цього напрямку, можна робити якісь невеликі подарунки. Ідеальними будуть — натуральне мило і зубна паста, твердий шампунь, бамбукова зубна щітка.

— Прокоментуй, будь ласка, думку: “Бути eco-friendly та вести zero waste спосіб життя — це дуже дорого, важко і довго.”

— Я би сказала, що це не думка, а помилкове твердження чи навіть міф. Тому що будь-які товари, якщо ми порахуємо їх в довгостроковій перспективі, у тій кількості разів, що ми будемо їх використовувати і порівняємо з тим скільки вони коштують, то вийде навіть дешевше.

Можемо порахувати, наприклад, пластикові пляшки з водою. Скільки вони коштують, скільки разів на рік ви можете їх купувати. І якщо у вас буде своя пляшка і ви будете набирати воду безкоштовно, то в цьому зрізі вартість пляшки можна “відбити” за місяць-півтори.

Так само із чашками для кави. Часто роблять знижку, якщо брати каву у свою чашку. Орієнтовно десь 10% і завдяки таким знижкам можна відбити вартість чашки за 3 місяці і в майбутньому навіть економити, купуючи каву.

Другий момент, є засоби по догляду, що продаються у твердому вигляді. Вони концентровані і їх вистачає на 2-3 рази довше, ніж звичайних. Наприклад, шампунь, який складається на 80% з води і твердий аналог без упаковки, якого вистачає втричі довше на відміну від звичайного шампуню.

Рахуйте, кожного місяця ви будете купувати шампунь, вартістю орієнтовно 100 грн і купите твердий шампунь, який коштує приблизно в 1,5-2 рази дорожче, то вам його і вистачить на довше, ніж класичного.

Плюс ви маєте пластикові пляшечки, які найчастіше не переробляються тому, що косметичні засоби часто пакуються в упаковку, яка не підлягає подальшій переробці. Найчастіше вона є неліквідною. Звичайно не всі такі. Але якщо ми говоримо про дешеві шампуні то, найчастіше вони “розливаються” у пластикові пляшки низької якості.

«Субота» кафе та шоурум товарів “OZERO” (першої в Україні zero waste компаніі). Адреса: Київ, вул. Микільсько-Ботанічна, 7/9

Якщо ми говоримо про фермерські продукти, які вирощуються без пестицидів, а природнім шляхом, безумовно, коштують дещо дорожче, але і їх смак не порівняти із тими продуктами, які ми купуємо у супермаркеті та які вирощуються з великою кількістю пестицидів і хімікатів.

Я це дуже класно відчула у фермерських помідорах, які у нас продаються у “Субота кафе” в “Ozero”. Я таких смачних, з яскраво вираженим смаком, помідорів у Києві практично не зустрічала.Тому ми можемо обирати за смаком, взяти менше, але краще.

В залежності від того, яку ціль ми для себе ставимо. Якщо це задоволення від корисних продуктів, то ми отримаємо значно більше для нашого організму. А якщо ми говоримо про більш дешеве, треба подумати, чому воно дешевше коштує? В яких умовах вирощуються ці продукти — ми цього не бачимо.

Можна ще почути один із міфів, що в магазинах вартість продукції дорожча, а на AliExpress стільки всього дешевого.

Zero Waste

Не забувайте, що у вартість товару входить не тільки сировина. Для виробництва необхідна робоча сила, необхідно сплатити податки, ресурси, електроенергію, воду. Найчастіше економлять на людському ресурсі. І крім низького рівня оплати праці, це також дуже погані умови роботи.

Тому кожна людина кожною своєї гривнею підтримує ту чи іншу компанію. Якщо ми купуємо супер дешеві продукти — ми підтримуємо низьку оплату праці в доволі поганих умовах і економіку чужої країни. На це слід звертати увагу.

— Чи не будуть зусилля однієї людини краплею в морі у порівнянні із можливостями державного регулювання цих питань?

— У 2014 році ми дуже класно для себе почали інтерпретувати цю фразу. Я крапля в океані. Більшість українців почала розуміти, що крапля в океані може дуже сильно змінити його.

Тому, чим більше споживачів, хоча б на мінімальному рівні, у своєму оточенні буде щось змінювати, чим більше буде з’являтись таких ком’юніті, тим більше буде дотиків до державних органів, державного регулювання цих питань.

При владі ті самі люди, які теж є споживачами, що ходять у магазини, у яких є рідні, близькі, які можуть жити екологічно і говорити про це, звертати увагу.

Соціум створює тиск не тільки на державу, владу, але і на бізнес. Споживачі надають фідбек бізнесу, що ми не хочемо отримувати у пластиковому пакуванні наші замовлення або взагалі хочемо відмовитись від пакування в залежності від типу продукції, яка купується.

Таким чином, навіть виробники, власники бізнесу звертають увагу на запит.

Все більше компаній зараз дають вибір своєму споживачу в якому пакуванні вони хочуть отримати своє замовлення.

ЕКОБОКС Сільпо

І це можна відслідкувати, наприклад, по компаніях, які здійснюють доставку товарів для дому. Вони все більше переходять на паперове і безпечне пакування. Яскравим прикладом є компанія “Сільпо”, яка доставляє продукти харчування у еко-боксах.

Або ми можемо звернути увагу на наш Zero Waste магазин “Ozero”.

Ми доставляємо замовлення без пластику. У нас такого поняття не було з самого початку роботи магазину. Ми використовували одразу zero waste пакування.

— З чого почати вивчення теми? Можливо, є вагомі книги чи посилання, які допоможуть розібратись і зробити перші кроки.

Якщо ми говоримо про тему zero waste, то можна почитати книгу Беа Джонсон “Нуль відходів”.

Якщо ми говоримо про літературу для дітей, то є крута книга про монстрів і “Діти проти пластику” Мартін Дорі. Вона буде корисна, як для дорослих, так і для дітей.

Ще можна подивитися відео. Класно заходять мультики. Наприклад, дуже крутий мультик, як для дорослих, так і для дітей, який можна подивитися всією родиною — “ВОЛЛ-І”. В ньому йдеться про робота, який розгрібає купу сміття і залишився один на планеті. На Ютубі є відео “Сміття”.

Підбірок дуже багато, але це база, яка легко показує, чому важливо жити екологічніше і свідомо споживати.

— У миловарній спільноті є майстрині, які варять мило для себе. Це надихаюче хобі без великих обсягів виробництва. Але навіть у такому випадку, отримуючи товари для мила, залишається купа пакування, тари, яку нема куди діти. Не у всіх містах і селищах є сміттєві баки для сортування, не говорячи вже про пункти прийому і переробки. Що робити у таких випадках?

Якщо ми говоримо про тару, яка приходить для майстрів, то “Україна без сміття” зробила такий “хід конем”. Їм можна відправити вторсировину на переробку Новою Поштою або Укрпоштою.

В принципі в багатьох містах є сортувальні баки. Я з Вінницької області, Крижопільский район, село Городківка і в нас є точка, де приймають вторинну сировину, тобто є баки. Можливо, просто про них не знають і гугл може допомогти із відповідями на ці питання.

Найчастіше є просто людська лінь, яка не дозволяє їм про це дізнатись. Але впевнена, що плюс-мінус є якісь способи здати на переробку. Просто треба пошукати і хотіти це зробити.

Найчастіше чуєш, що в нас немає того, того. Але якщо тільки відкриваєш гугл або пишеш публікацію “підкажіть будь ласка, що з цим робити?”, завжди знаходиться хоча б 1-2 виходи з цієї ситуації.

Тому тут задача написати публікацію у себе, що ви хочете зробити. Майстер, наприклад, пише, що я в такому то місті, хочу здавати на переробку, підкажіть будь ласка, знаєте чи ні, що можна робити. Крайній варіант надсилати поштою “Україні без сміття” або щось знайти у себе у селі, районному центрі або у місті.

— Як правильно організувати життєдіяльність тим, хто працюю з великими об’ємами, багатьма постачальниками і залежить від них?

Я просто наведу приклад, як ми працюємо в “Ozero”. У нас відповідальні постачальники, нам з цим трішки пощастило. Більшість із них надсилають товари у еко-пакуванні, zero waste пакуванні. Але є у нас постачальники, які цього не роблять. Що робимо ми?

Ми кажемо, що ми zero waste компанія і нам дуже важливо отримувати товари у пакуванні, яке в подальшому можна легко переробити і яке буде цінним ресурсом. І ми просимо нам надсилати в конкретному пакуванні продукцію.

Екологічне пакування

Звичайно, є продукція типу “бокаші”, яку надсилають у поліетилені тому, що це така суміш і дуже важливо, щоб під час транспортування вона не відсиріла.Тут питання іде наступне, яка щільність цього пакету і чи в подальшому ми можемо здати на переробку.

Можна просити постачальників змінити пакування або запитати, чи це можливо? І пояснити, чому для вас це важливо. І найчастіше це відбувається наступним чином, кажемо:

Іван Іванович, доброго дня! Ми в компанії започаткували сортування відходів і хочемо мінімізувати кількість упаковки, яка надходить до нас з продукцією. Дивіться, чи могли би ви у майбутньому замість пінопласту використовувати папір? А ось цю продукцію пакувати разом у загальний пакет або в пакети іншої щільності, а щось пакувати у скло? Якщо у вас є така можливість, нам буде дуже приємно, тому що ми сортуємо. Якщо у вас такої можливості немає, в будь якому випадку, будемо вдячні за відповідь.

Екологічне пакування

І тут залежить від того, який тон комунікації використовується. Якщо це тон в наказовій формі, чому ви це мені прислали в цьому, а не в цьому, людина, як мінімум не буде розуміти, що сталося, чому на неї зляться. Тому що до того все було гаразд.

Дуже важливо дати зрозуміти, чому для вас це важливо, за що ви будете вдячні і що ви разом із постачальником будете робити круту справу, будете обирати більш екологічні варіанти і турбуватись разом про навколишнє середовище.

— Порадьте, як висвітлювати тематику, щоб спонукати клієнтів долучитись до глобального “Eco” руху у звичайному житті?

Тут в залежності від того, яка у вас продукція, які у вас клієнти. Ви можете, наприклад, брати якісь легкі правила у моєму гайді “Мої 100 еко-звичок” в Instagram, що допоможуть людям жити екологічніше і ділитися ними.

Найважливіше показувати, що робите ви і своїм прикладом надихати інших жити екологічніше.

Показувати:

  1. Як ви пакуєте ваші посилки.
  2. Що ви берете каву у свою чашку.
  3. Із своїм пакетом або багаторазовою полотняною сумкою ходити в магазин.
  4. Що ви обираєте продукти без пакування чи пакуєте у своє.
  5. Що банани, апельсини, лимони можна купувати, не пакуючи їх в “кульочок”. Є багато продуктів і овочів, які не потребують додаткового пакування.
  6. Що ви можете купити щось на вагу.
  7. Те, як ви зберігаєте продукти.

Показувати своїм прикладом, що це робити легко та прикольно. І найважливіше, що це не ускладнює життя, а навпаки його полегшує.

Коли ви приходите з магазину у вас менше одноразових кульків, які вам доводиться викидати. Або, якщо ви сортуєте сміття, то ви рідше викидаєте його. Або, якщо ви компостуєте, дуже рідко його виносите.

В цілому, як можна бути супергероєм і робити прості, легкі кроки. Але важливо, якщо ви це не робите, але про це пишите, то ефект буде менший. Найчастіше людей спонукає те, що робите ви і вони хочуть брати з вас приклад.

— Як не бути фанатичним і не відчувати провину, якщо не завжди і не всюди вдається застосовувати принципи “zero waste”?

В першу чергу, не звинувачувати себе, якщо щось не виходить. Нам властиво помилятись або чогось не дотримуватись. Це як і зі спортом. Ви можете пропустити тренування, бо погано себе почуваєте або у вас є важливіші плани в житті, які вам потрібно реалізувати. Але ж спорт не зникає із вашого життя.

Так само із zero waste. Якщо в житті, щось сталось і вам потрібно придбати пластикову пляшку з водою і у вас є своя, але ви не маєте де набрати води і від цього залежить життя чи ваш комфорт в першу чергу, нічого страшного. Якщо одного разу зробили щось не так, це не означає, що ви будете робити так постійно.

Є винятки із правил, від чогось можна відходити. Можливо, такі ситуації вам покажуть, що ви робите все правильно. Що екологічне життя вам комфортніше.

Наприклад, я завжди купую твердий шампунь але є моменти, коли поїхала у подорож і забула взяти з собою Я пішла в магазин і купила шампунь в пластиковій пляшці, не зовсім екологічний за складом.

І коли ним користуєшся, я розумію за що я люблю свій твердий шампунь, який ефект від нього маю, яка є різниця. І я переконуюсь, що я роблю класні речі для себе, свого організму, навколишнього середовища.

Тому найважливіше не осуджувати себе, давати можливість помилятися і думати, що в цій ситуації ви можете зробити корисного. Окей, ви обрали щось не те, але ви можете зробити щось корисне із цими відходами, які після користування продуктом залишаються.

Або просто для себе взяти висновки із ситуації і дозволити мати ось цей “негативний досвід”. Для того, щоб у майбутньому порівнювати, дати зворотній зв’язок і відповідь, чому це корисне, а інше ні. Тоді вам буде ліпше робити висновки з різних ситуацій і віддавати перевагу більше тим речам, які є корисними для вас.

— Оточення дуже сильно впливає на людину. Які ресурси або сторінки у соцмережах можете порадити, щоб вчитися та відчувати себе у еко-спільноті?

Я поділюся з вами посиланнями людей і ресурсами, які я відслідковую я, які мене надихають і тримають у тонусі, завдяки яким я дізнаюсь класні еко-новини.

Блоги:

Онлайн видання:

Магазини:

Любі читачі! Сподіваємось, що інтерв’ю було корисним для вас! Якщо у вас залишились запитання до Олесі, залишайте свої коментарі.

Завжди раді вашим відгукам!

Залиште свій відгук